Luang Prabang - Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Jim Feij - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Jim Feij - WaarBenJij.nu

Luang Prabang - Vientiane

Door: Jim

Blijf op de hoogte en volg Jim

29 Juli 2014 | Laos, Vientiane

Hallo allemaal,

2,5 dag Luan Prabang zitten erop. Het is een prachtige stad die naast zijn unesco erfgoed stadsgezicht veel activiteiten te bieden heeft. Zoals trekkings, olifanten park, grotten enzovoorts. Dit zijn echter dingen die ik al gedaan heb of eerder deze reis of voorgaande reizen. Ik heb mij daarom beperkt tot het bezoek aan de watervallen van Kuang Si en een dagje rond fietsen (op een veel te kleine aziatische fiets) door de prachtige stad met bezoek aan nationaal museum en enkele tempels. Ben blij dat ik de stad bezocht heb want de stad is totaal anders dan iedere andere stad in zuid oost azie. Laos is vroeger een kolonie van Frankrijk geweest en dat is vooral in deze stad duidelijk te merken. Meditiraanse invloed met overal Franse bakkerijtjes en Franse restaurants. Watervallen waren prachtig ze bestonden uit meerdere lagen waar gezwommen mocht worden en je kon de waterval helemaal tot boven beklimmen. Prachtig uitzicht over het national park. 28 juli heb ik savonds de stad achter mij gelaten en de toektoek gepakt richting het busstation. Ik loop goed geinformeerd na het loket en vraag om een VIP busticket naar Vientiane, de man antwoord mij dat ik ook nu al kan vertrekken, dus ik dacht oh dat is ideaal hoef ik niet te wachten. Hoeveel is dat 110.000 kip (11 euro voor 11 uur in de bus) ik vond het al goedkoop want had bij informatie andere prijzen gehoord maar ok. Ren naar de bus die net wilde gaan vertrekken maar nog even op mij wachte. Snel bagage in de bus en instappen. Kom ik in een bus totaal gevult met locals. Niemand spreekt Engels ze zijn volgens mijn buurman die erg zijn best deed mij uitteleggen wat er aan de hand was allemaal totaal niet gewent in een bus te zitten. Al vrij snel komen ze zakjes uitdelen. Ik dacht nog even heel naief dat het zakjes voor het afval waren, maar een paar kilometer verderop bleek waar deze zakjes werkelijk voor bedoeld waren. Zaten allemaal om me heen te kosten en daar zat ik dan als enige Europaan hoog in de bergen van Laos opweg naar Vientiane. Het is ook niet zo raar dat ze moesten spugen als je ziet hoe hoog de bus de bergen ingaat hoe erg de wegen (en dus de bus) slingeren. Als je dan niet gewent bent on in een bus te zitten ga je vanzelf wel spugen. Vervolgens staan we ineens midden in de bergen in in het holst van de nacht stil. Eerst denk je nog even dat er pauze is maar vervolgens blijkt dat we pech hebben. Bleek mijn zaklamp nog goed van pas te komen want daar had de chaufer zelf niet aan gedacht. Met een sporadisch gerepareerde rem kabel reden we op smalle bergweggetjes. Van die wegen waarbij je de remmen heel hard nodigd hebt! IHad ik toch maar uurtje gewacht op de VIP bus hahaha nee was een mooie ervaring en heb het overleeft.

Ik ging voornamelijk naar Vientiane om mijn visum voor Vietnam te regelen. Vientiane is namelijk de hoofdstad en hier zijn alle ambassades gevestigd. Verder moet de stad de laatste jaren enorm veranderd zijn en intussen zeker het bezoeken waard zijn, en dat is ook gebleken. Vientienne is een relatied grote/chaotische stad maar heeft zeker het een en ander te bieden. Ik heb mijn visum kunnen regelen wat ik morgen kan ophalen en verder de dag besteed met sightseeing. Morgen laat ik de stad achter me en ga ik naar de plain of jarse. Savonds zal ik alweer gelijk de nachtbus richting vang xia pakken om op 2 augustus in Vietnam aan te komen. Worden dus twee korte nachten in de bus.


Tot de volgende update!

Sabaai-dii

  • 29 Juli 2014 - 21:19

    Maddy:

    Leve Jim,
    Heerlijk om te lezen dat je geniet van alles. Mooi en fijn om door jouw verhalen mee te kunne kijken in de cultuur, de gewoontes en de schoonheid van de omgeving. Denken veel aan je en missen je., maar waren we nog maar eens jong en onbedorven, dan zou ik dit ook nog wel eens willen doen, denk ik ;)
    Heel veel liefs en een dikke zoen..Maddy


  • 30 Juli 2014 - 09:34

    Ben De Vree:

    Dus als enige niet-local heb je niet hoeven overgeven in de bus? Zullen ze je daar wel als een of andere gereïncarneerde buschauffeur gezien hebben. En gelijk batterijen gekocht als reserve? Wat een verhalen. Hier gaat alles z'n gangetje. Loeka & Mirte zijn weer terug van vakantie,dus daar heb ik weer veel steun aan,zolang als dat nog duurt. Jim,wens je een mooie reis in Vietnam,wees voorzichtig en ik kijk uit naar je volgende avonturen. Groetjes,

    Ben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jim

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 2319
Totaal aantal bezoekers 5025

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 10 November 2014

4 maanden backpacken South East Asia

04 Augustus 2013 - 31 Augustus 2013

Thailand

01 April 2010 - 01 Oktober 2010

Mauritius

Landen bezocht: